lauantai 4. toukokuuta 2013

AJOLUPA JEE!! :)

Moikkamoi!
Eilenhän oli päivä, jota oon pelännyt jo pitkän aikaa... Mullahan oli siis ajokoe! 12.35 lähdettiin koululta ja ajettiin vielä 3x25min ennen kuin tutkinnon vastaanottaja hyppäsi kyytiin. Vikat ajotunnit meni niin huonosti kuin olla ja voi. Mokailin koko ajan ja ajoin vahingossa kolmion takaa auton eteenkin! Ulkona oli onneksi ihana auringonpaiste, pelkäsin että inssipäivä olisi sateinen. Edellisen illanhan olin lukenut netistä kauhutarinoita, kuinka ihmiset on saaneet hylkyjä vilkkujen käyttämättäjättämisestä, alinopeudesta jne. Ei kuitenkaan olisi kannattanut, koska stressasin tosi paljon kaikkia pikkujuttuja.

Ennen ajokokeeseen lähtöä mä oottelin katsastuskonttorilla vielä puolisen tuntia. Voi sitä jännitystä! vieressä oli kolme pissistä, jotka stressasivat mopoteoriakoetta. Ajo-opettaja ja inssisetä tulivat sitten kahvilta ja mä lähdin ajamaan. Heti autossa tutvo muistutti, että mitään virheetöntä suoritusta ei multa odoteta,  vaan kunhan ajan turvallisesti enkä aiheuta vaaratilanteita. 
Tutvon huomasin heti olevan tosi mukava, n. 55v mies. Semmoinen rento ja leppoisa, mutta kyllä myös asiallinen. Tässä vaiheessa stressi laski, sillä olin netistä taas lukenut, kuinka tutvojen tavoitteena on hylätä mahdollisimman monta ajoa ja kuinka ne nipottaa ja valittaa jokaisesta pikkuvirheestä.
No heti ekassa tasa-arvoisessa risteyksessä mulla oli ongelmia, kun joka suunnasta tuli autoja ja väistin omaa oikealta tulevaa, joka jäi odottamaan omaa väistettäväänsä. No lähdin sitten rohkeimpana menemään ja auto sammui :D siitä n.100m ja oli liikennevalot, joihin auto sammui myöskin. Jossain kohtaa mulla oli ongelmia vilkun kanssa, kun se ei vasemmalle käännyttyä mennyt itsestään pois päältä ja nostin sitä vipua vastakkaiseen suuntaan, jolloin se alkoi vilkuttaa oikealle. Jotenkin onnistuin sen sitten saamaan pois päältä:D
Jossakin kohtaa ajoa mä myös odottelin kolmion takana varmaan 2-3min kun ei vaan tullut sopivaa rakoa mihin olisin päässyt, kun tie oli sen verran vilkas. Sitten kun se viimein tuli, niin tutvokin sanoi että nyt varmaan ehdit tähän väliin :)
Jollain asutusalueella ajaessa mummo käveli keskellä ajorataa ja sitä mä sitten jouduin vähän varomaan, kun se ei tajunnut kävellä tien sivussa. Moottoritielle en meinannut päästä ollenkaan liittymään, kun mun vieressä/vähän takana ajoi auto ja liittymiskaista oli lopussa. Onneksi auto hiljensi ja päästi mut liittymään, vaikka mun olisi siinä tilanteessa pitänyt varoa sitä autoa. 
Yhdessä kohtaa ajoin myös liian suurella vaihteella, nelosella, vaikka huomasin kyllä että auto kävi vähän hitaalla. Niin ja takaisin katsastuskonttorille tullessa, ollessani jo parkkiruudussa auto sammui siihen ennenkuin olin ehtinyt itse sammuttaa sitä.
Lopputulos oli kuitenkin, että kortin sain! liian isolla vaihteella ajamisesta ja tasa-arvoisesta tuli sanomista, mutta kuitenkin olin kai tarpeeksi turvallinen :) tutvo sai sitten halin palkaksi ja kyllä mua hymyilytti! :) Ennen koetta mä ajattelin että läpimenon mahkut on 30% :D
Pois lähtiessä jäin Lempäälässä pois. Kävin kiertämässä kirpparin ja siitä sitten Ideaparkiin. (Ostoksista myöhemmin!) Ideaparkilta lähdettiin sitten kotiinpäin ja mä tottakai sain ajaa! :) äiti meni takapenkille kirkumaan ja pelkäämään, iskä taas sanoi että kyllähän mä vähän oon kehittynyt siitä kun mopoautoa ajoin ekaa kertaa kotiinpäin :D
Kotona söin ja sitten kasin aikoihin lähdin Juulille, missä Erika jo olikin. Siellä sitten tölkit auki ajokortin kunniaksi! :)
Illalla lähdettiin sitten kylälle. Jostain syystä mulle tuli yöll' ihan kauhea päänsärky/niskakipu ja lihakset/lonkat/luut oli tosi kipeet ja olo oli kuumeinen. Muut meni jatkamaan "iltaa", mutta mä lähdin kotiin vaikka tarkoitus oli mennä Juulille yöksi. Koko yön nukuin huonosti ja vielä aamullakin kuume ja luusäryt vaivasi. Nyt päivemmällä olo on vähän parempi jo, selkä ja pää enää vähän kipeät. Johtuukohan stressin purkaantumisesta vai kylmetinkö skootterilla ajaessa itseni?
Tässä kuvaa vielä viimeviikon perjantaista, tehtiin tyttöjen kanssa tortilloita! Lauantaina käytiin Ideaparkissa ja serkkuni Elina tuli sieltä sitten meidän kanssa lauantain viettoon ja tutustumaan Erikaan ja Juuliin paremmin :)

Tänään olisi suunnitelmissa perinteistä viikonlopun viettoa tyttöjen kanssa :) hauskaa viikonloppua kaikille!<3

Jaksoikohan joku lukea? :D

12 kommenttia:

  1. Onnittelut ajoluvasta =)!
    Sun blogi on ihana ja oot superkaunis <3

    VastaaPoista
  2. Jaksoi lukea:)
    Oneea hirveesti ajoluvasta!
    Itellä eilen sain teorian läpi ja voin vaan kuvitella miten iso helpotus sulla oli saada ajolupa!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No hyvä sitten!:D ja kiitos paljon!<3 huhhuh oli kyllä helpotus! olin varmaan maailman onnellisin ihminen sillon :D ja onnea myös sulle! :)

      Poista
  3. Onnea ajoluvasta ! jaksoin lukea ja odotan sun ideaperk ostosten esittelyä :))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nonni kiva kuulla! :) kiitos paljon<3
      haha ei sieltä mitään erityistä tullut ostettua mutta teen postauksen silti jossain vaiheessa ;)

      Poista
  4. haha mä ku luulin että mä ajoin huonosti ja pelkäsin että olisin jääny ilman korttia mutta sulla oli kyllä näköjää paljon enemmän mokia kun mulla ! :D mutta onnee kuitenkin kortista!
    oliks sulla mopoauto vai kun kirjotit että oot ajanu sellasella?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. haha juu kyllähän mulla oli vähän sähellystä tossa :D kiitos paljon!<3
      ja joo oli mulla reilu puol vuotta mutta skootterilla ajelin enimmäkseen ja se multa edelleenki löytyy:)

      Poista